Commentary Magazine


Contentions

More on Haaretz

David Hazony is actually too kind to “Israel’s paper of record,” Haaretz, when in an earlier post he says one of its editorials exposes the paper’s “severe disconnect with the Israeli public.” Haaretz is not disconnected; rather, it is connected—fiercely so—to its vision of what Israel should be.

Two recent stories serve as perfect examples. First, an op-ed column by Tom Segev on the 60th anniversary of the United Nations vote to partition Palestine into two states—one Jewish and one Arab. Segev is one of Israel’s preeminent historians and a regular Haaretz contributor. On this occasion, rather than express any sense of celebration, gratitude, or even mild happiness that the UN voted in favor of a Jewish State, Segev decides to question the legitimacy of his own country. “With every settler who moves to the territories and with every Palestinian child who is killed by Israel Defense Forces fire, Israel loses some of the moral justification that led to the decision on the 29th of November 60 years ago,” Segev explains. The editors of Haaretz publish such opinions—and worse—on a daily basis.

But Haaretz’s ideological crusade is not limited to the editorial or opinion pages. Its editors are only too happy to publish defamatory feature stories as well. On November 30, the weekend section of Haaretz (the equivalent of the New York Times’s Sunday Magazine) featured a cover story on the Shalem Center, a Jerusalem think tank that, incidentally, used to employ Mr. Hazony. A shorter English version of the article is available here. So egregious were the mistakes and so blatant the inaccuracies that the Shalem Center posted the following response on its own Web site. Haaretz has thus far issued no correction nor has it provided space to rebut the claims made in its original article. And for good reason: The sole purpose of the story is to disparage a think-tank whose world-view the editors of Haaretz oppose. But instead of a feature analyzing the center’s stated beliefs versus its accomplishments, or even questioning the legitimacy of Shalem’s Zionist mission, the story deals in gossip, supposed improprieties, and the personal habits and salaries of Shalem’s founders. This is worth 4,500 words? It is when your goal is to defame an organization whose success you envy and whose vision you loathe.

Haaretz is often described as Israel’s New York Times, and when it comes to ideological crusading, the two papers do resemble one another. Except that the New York Times doesn’t stoop this low.



Join the discussion…

Are you a subscriber? Log in to comment »

Not a subscriber? Join the discussion today, subscribe to Commentary »





Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor to our site, you are allowed 8 free articles this month.
This is your first of 8 free articles.

If you are already a digital subscriber, log in here »

Print subscriber? For free access to the website and iPad, register here »

To subscribe, click here to see our subscription offers »

Please note this is an advertisement skip this ad
Clearly, you have a passion for ideas.
Subscribe today for unlimited digital access to the publication that shapes the minds of the people who shape our world.
Get for just
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor, you are allowed 8 free articles.
This is your first article.
You have read of 8 free articles this month.
YOU HAVE READ 8 OF 8
FREE ARTICLES THIS MONTH.
for full access to
CommentaryMagazine.com
INCLUDES FULL ACCESS TO:
Digital subscriber?
Print subscriber? Get free access »
Call to subscribe: 1-800-829-6270
You can also subscribe
on your computer at
CommentaryMagazine.com.
LOG IN WITH YOUR
COMMENTARY MAGAZINE ID
Don't have a CommentaryMagazine.com log in?
CREATE A COMMENTARY
LOG IN ID
Enter you email address and password below. A confirmation email will be sent to the email address that you provide.