Commentary Magazine


Contentions

Iranian-Funded Press TV’s British Bank Accounts Frozen

Press TV, the international news organization and propaganda arm of the Iranian government, has had its British bank account frozen, the Times of London reported today.

The frozen account is thought to contain more than $140,000 (100,000 euros), and National Westminster Bank is expected to close it shortly.

And while National Westminster Bank said the move was a “private commercial decision over which the Government has no control,” there has been speculation by both critics and supporters of the news station that politics may have played a part in the decision.

Lauren Booth — the Israel-bashing sister-in-law of Tony Blair — has written a barely legible opinion column for Al Jazeera, blaming the freeze on Zionism, the Blair machine, and American imperialism (errors in the original):

“The freezing of Press TV Ltd business account by Nat West Bank, is a politically motivated act,” wrote Booth. “The bank accounts of those companies who bring uncomfortable truths into the public domain, can now be closed as part of a political agenda, eliciting from the USA. Supported by the Nat West and Her Majesty’s Government.”

Booth compared it to a similar incident in 2007, when National Westminster Bank shuttered the account of a Hamas-linked Palestinian “charity” called Interpal. The bank said it closed the account under pressure from the U.S. legal system.

And it’s possible that similar concerns could have prompted the bank to freeze Press TV’s account as well. Legally, the Iranian-government-funded news organization may be subject to Iranian sanctions.

“[I]t is not surprising that an international bank like Nat West has frozen the accounts of a propaganda station, funded entirely by the Islamic Republic of Iran, which is increasingly subject to international financial and trade sanctions in the European Union and the United States,” wrote Alan A. at the conservative blog Harry’s Place.

Whatever the reason for the freeze, hopefully it’ll lead to some more government scrutiny for Press TV. The fake news station not only devotes itself to publishing constant anti-American and anti-Israel propaganda; it’s also issued news reports denying the Holocaust and claiming that the Mossad helped commit the 9/11 attacks. At the very least, the government should require the station to provide a content warning informing viewers that it’s funded entirely by the Iranian government.


Join the discussion…

Are you a subscriber? Log in to comment »

Not a subscriber? Join the discussion today, subscribe to Commentary »





Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor to our site, you are allowed 8 free articles this month.
This is your first of 8 free articles.

If you are already a digital subscriber, log in here »

Print subscriber? For free access to the website and iPad, register here »

To subscribe, click here to see our subscription offers »

Please note this is an advertisement skip this ad
Clearly, you have a passion for ideas.
Subscribe today for unlimited digital access to the publication that shapes the minds of the people who shape our world.
Get for just
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor, you are allowed 8 free articles.
This is your first article.
You have read of 8 free articles this month.
YOU HAVE READ 8 OF 8
FREE ARTICLES THIS MONTH.
for full access to
CommentaryMagazine.com
INCLUDES FULL ACCESS TO:
Digital subscriber?
Print subscriber? Get free access »
Call to subscribe: 1-800-829-6270
You can also subscribe
on your computer at
CommentaryMagazine.com.
LOG IN WITH YOUR
COMMENTARY MAGAZINE ID
Don't have a CommentaryMagazine.com log in?
CREATE A COMMENTARY
LOG IN ID
Enter you email address and password below. A confirmation email will be sent to the email address that you provide.