Commentary Magazine


Contentions

More Anti-Israel Bias at the Times

Earlier this week I took the New York Times to task for its article on the Palestinian “hobby” of throwing rocks at Jews. The piece illustrated the way violence is accepted as normal behavior in Palestinian culture. But the author, Jerusalem Bureau chief Jodi Rudoren, also gave short shrift to the Israeli victims of this hobby and dismissed the thousands of casualties they’ve suffered over the years with one throwaway sentence that gave a second-hand account of one case that resulted in the deaths of two people. The piece failed to ask why Palestinians never thought to try to interact with Jews who live nearby as fellow human beings rather than mere objects that must wounded, maimed, or killed.

But the previous day in a different article on the settlements, Rudoren also threw in a false statement in which she claimed the United States considered Israeli communities in the West Bank and Jerusalem to be “illegal.” This is false, and credit should go to Adam Kredo of the Washington Free Beacon for calling her out on this point. The U.S. may disapprove of Israeli building, but it does not take the position that the settlements are, a priori, illegal. In response, the Times has now issued a correction on that point acknowledging that the U.S. does not take a position on their legality. That’s a minor victory, but this isn’t the first time Rudoren has made an egregious error with regard to settlements. Assuming they care about the integrity of their pages, this latest mistake should prompt both the reporter and her editors to think seriously about the biased manner in which the Times continues to report about Israel and its conflict with the Palestinians.

It’s worth remembering the correction the paper was forced to make about a story published in December, in which Rudoren swallowed a Palestinian lie about the building of a new Jewish suburb in the Jerusalem area cutting off Bethlehem and the southern part of the West Bank from Ramallah and areas to its north. As Elliott Abrams noted, Rudoren’s work reflects the prejudices of the far left of Israeli society, leading her to misunderstand the country’s politics (in which that far left has been completely marginalized) and to misreport security and settlement issues.

It needs to be remembered that these issues are not minor goofs. The West Bank is disputed territory in which both Israelis and Palestinians can put forward historic and legal claims. If peace is ever to be achieved, it will have to be done on a basis in which the two sides acknowledge the legitimacy of their antagonists’ position, not on the total surrender of one or the other. By adopting the Palestinian canard about Jews having no right to live or build in the heart of their ancient homeland, Rudoren is affirming the position that the settlers are thieves who deserve violence. In doing so, the Times dehumanizes these people and portrays the conflict as a morality play in which only Palestinians are victims and never the perpetrators of crimes.

In this context, it is also worth repeating the point I made on Monday when I noted that Rudoren’s choice of the village of Beit Omar to profile Palestinian hobbyists was particularly ironic because the surrounding neighboring settlements predate the 1948 War of Independence. The Gush Etzion bloc was the site of Jewish communities that were overrun by murderous Arab gangs, and their inhabitants were either massacred or captured. After the 1967 Six-Day War they were rebuilt. Of course, mentioning this history would have undermined the Palestinian narrative of victimization and Israeli usurpation and illegality.

Many in Israel and in the pro-Israel community have long since given up hoping for fair coverage of Israel in the New York Times. But while we are used to the bias on their opinion pages and the slanted nature of their news coverage, it really isn’t asking too much to expect them to at least get their facts straight and to put stories in an accurate context. Unfortunately, so long as Ms. Rudoren is in place and supervised by editors who don’t seem to care much about these concerns, there is little reason to expect anything better than her appalling “hobby” report.