Commentary Magazine


Topic: Current TV

Gore Turned Down Glenn Beck for Qatar

The Wall Street Journal reports that Glenn Beck–who approached Current TV about a sale last year–was too right-wing for the network to even consider his offer. But an authoritarian-Islamist government that has criminalized homosexuality, discriminates against non-Muslims, prosecutes journalists, and has a “Not Free” rating from Freedom House? That was fine:

Before Al-Jazeera, there was Glenn Beck.

According to The Wall Street Journal, Glenn Beck’s media company, The Blaze, approached Current Media about a sale last year, but was told in the words of one source that “the legacy of who the network goes to is important to us and we are sensitive to networks not aligned with our point of view.”

The Blaze “reached out to them to buy it,” a source familiar with the talks told POLITICO. “They would have replaced Current programming with The Blaze programming, but were told on initial calls that [Current] wouldn’t sell to someone they weren’t ideologically in line with.”

In explaining the reasons for selling to Al-Jazeera, Current co-founder and CEO Joel Hyatt told the Journal that the Qatari-based broadcaster “was founded with the same goals we had for Current,” including “to give voice to those whose voices are not typically heard” and “to speak truth to power.”

Sure, Al Jazeera can “speak truth to power,” as long as the powerful are not in Qatar.

Read More

The Wall Street Journal reports that Glenn Beck–who approached Current TV about a sale last year–was too right-wing for the network to even consider his offer. But an authoritarian-Islamist government that has criminalized homosexuality, discriminates against non-Muslims, prosecutes journalists, and has a “Not Free” rating from Freedom House? That was fine:

Before Al-Jazeera, there was Glenn Beck.

According to The Wall Street Journal, Glenn Beck’s media company, The Blaze, approached Current Media about a sale last year, but was told in the words of one source that “the legacy of who the network goes to is important to us and we are sensitive to networks not aligned with our point of view.”

The Blaze “reached out to them to buy it,” a source familiar with the talks told POLITICO. “They would have replaced Current programming with The Blaze programming, but were told on initial calls that [Current] wouldn’t sell to someone they weren’t ideologically in line with.”

In explaining the reasons for selling to Al-Jazeera, Current co-founder and CEO Joel Hyatt told the Journal that the Qatari-based broadcaster “was founded with the same goals we had for Current,” including “to give voice to those whose voices are not typically heard” and “to speak truth to power.”

Sure, Al Jazeera can “speak truth to power,” as long as the powerful are not in Qatar.

Whatever your feelings about Glenn Beck, he doesn’t advocate government censorship of the Internet or crackdowns on dissidents for “insulting” the nation’s leadership. He also isn’t funded primarily by the oil and gas industry, which Al Gore has spent his post-government career criticizing. So the fact that Qatari-owned Al Jazeera is supposedly more ideologically compatible with Current TV than Glenn Beck gives you an idea of how far off the left is from any genuine position of liberalism.

But Al Jazeera’s Qatari funding also raises other questions for Current TV. While foreign, authoritarian government-funded networks aren’t required to register under the Foreign Agent Registration Act, they often act as propaganda arms for their respective regimes (a prime example being the Kremlin-funded Russia Today, which now goes by the inconspicuous moniker RT). Al Jazeera is no exception, pushing an editorial line that supports the ruling emir’s interests, along with a clear anti-Western and anti-Israel slant. This isn’t something that will play well with advertisers or cable providers–Time Warner Cable dropped Current TV almost immediately after the sale was announced. If outside pressure mounts, others could follow suit. After all, it’s not as if Current TV had strong ratings to begin with.

Read Less

A Perfect Match: Al Gore and Al Jazeera

The Al Jazeera television network has become a dominant force in Middle East communications as well as an expanding influence elsewhere, but up until now it has had trouble breaking through in the United States with a little watched English channel that is not widely available. No longer. With the sale of Al Gore’s Current TV cable network to Al Jazeera, the Qatar-government financed news giant will have a chance to reach an estimated 40 million American homes. Current TV has been a colossal flop in terms of viewership and quality, but its sale will make yet another fortune for the former vice president who has become wealthy through investments in so-called “green” companies.

In yet another example of the hypocrisy of wealthy left-wingers, Gore, who will receive an estimated $100 million of the reported half-billion-dollar sale price, made sure the transaction took place by the end of 2012 so as to avoid the higher taxes that went into effect as part of President Obama’s soak-the-rich fiscal cliff ultimatum. But there’s more to this story than the way the former Democratic Party standard-bearer parlayed a vanity project into a financial windfall. Rather, it is the way he will assist the plan of Al Jazeera, which has long been rightly dismissed by the American public as a platform for Islamist and anti-American and anti-Israel propaganda, to elbow its way into the U.S. media market and compete with cable news giants like CNN and MSNBC, if not the more popular Fox News. Though, as the New York Times noted, there is little evidence that there is any real demand among mainstream viewers for an English language version of the favorite network of Al Qaeda and other Islamists, the acquisition of Current and the creation of a new Al Jazeera English channel will mean the network’s biased outlook on the Middle East and the United States will be far more widely available here than ever before.

Read More

The Al Jazeera television network has become a dominant force in Middle East communications as well as an expanding influence elsewhere, but up until now it has had trouble breaking through in the United States with a little watched English channel that is not widely available. No longer. With the sale of Al Gore’s Current TV cable network to Al Jazeera, the Qatar-government financed news giant will have a chance to reach an estimated 40 million American homes. Current TV has been a colossal flop in terms of viewership and quality, but its sale will make yet another fortune for the former vice president who has become wealthy through investments in so-called “green” companies.

In yet another example of the hypocrisy of wealthy left-wingers, Gore, who will receive an estimated $100 million of the reported half-billion-dollar sale price, made sure the transaction took place by the end of 2012 so as to avoid the higher taxes that went into effect as part of President Obama’s soak-the-rich fiscal cliff ultimatum. But there’s more to this story than the way the former Democratic Party standard-bearer parlayed a vanity project into a financial windfall. Rather, it is the way he will assist the plan of Al Jazeera, which has long been rightly dismissed by the American public as a platform for Islamist and anti-American and anti-Israel propaganda, to elbow its way into the U.S. media market and compete with cable news giants like CNN and MSNBC, if not the more popular Fox News. Though, as the New York Times noted, there is little evidence that there is any real demand among mainstream viewers for an English language version of the favorite network of Al Qaeda and other Islamists, the acquisition of Current and the creation of a new Al Jazeera English channel will mean the network’s biased outlook on the Middle East and the United States will be far more widely available here than ever before.

Though it is hard to imagine that the new Al Jazeera will ever be anything more than a niche network with little influence on the American political discussion, the key to the success of this very ambitious scheme will be in the marketing of its new incarnation. Gore, who will stay on as part of the board of what is tentatively called Al Jazeera America, will be part of an effort to mainstream the network:

In recent weeks, Mr. Gore personally lobbied the distributors that carry Current on the importance of Al Jazeera, according to people briefed on the talks who were not authorized to speak publicly.

Distributors can sometimes wiggle out of their carriage deals when channels change hands. Most consented to the sale, but Time Warner Cable did not.

Distribution is the key, since while few people watched Gore’s station, its availability via Comcast cable and Direct TV, outlets that had refused to carry Al Jazeera English since it was founded in 2006, made it valuable. That will mean that Al Jazeera America’s broadcasts emanating from New York studios as well as its headquarters in Doha, Qatar will have the chance to be watched by a vast American audience.

Al Jazeera won praise for its extensive coverage of the Arab Spring, but as it has become clear that Islamist hegemony rather than democracy will be the legacy of those protests, its hard to make the argument that the network has much to offer Americans. Though, as the Times notes, it will provide a “less parochial” outlook on the world than Americans are used to, its frame of reference about the U.S., Israel and Islamist groups like the Muslim Brotherhood and Hamas will keep it an outlier in American debates.

It’s not clear that the oil-rich magnates of Qatar will make their money back on this deal. Nor is it likely that Al Jazeera’s news with an Islamist and anti-American and anti-Israel slant will transform the discussion of the Middle East. But it may provide a bully pulpit to voices that have heretofore been confined to the fever swamps of U.S. politics and become another beachhead into the U.S. for those seeking to heighten international isolation of the Jewish state.

As for Gore, his role as a well-paid enabler of Al Jazeera will mean that his descent from a respected Scoop Jackson Democrat to a profiteering leftist huckster will be complete.

Read Less

Rough Justice for Keith Olbermann

I have shocking news to report. Current TV has fired Keith Olbermann. One can only imagine what the hundreds of people who tuned into Olbermann on a nightly basis will do now that he’s been handed his walking papers.

Fox Sports, ESPN, MSNBC fired Mr. Olbermann, and now Current TV (in some instances, Olbermann was fired, brought back, and fired again) has added its name to his list of former employers. He has napalmed just about every bridge that exists in television. It seemed as if almost every person who worked with him had bad things to say about him. It’s hard to image who would hire Olbermann given his destructive, and self-destructive, personality.

Read More

I have shocking news to report. Current TV has fired Keith Olbermann. One can only imagine what the hundreds of people who tuned into Olbermann on a nightly basis will do now that he’s been handed his walking papers.

Fox Sports, ESPN, MSNBC fired Mr. Olbermann, and now Current TV (in some instances, Olbermann was fired, brought back, and fired again) has added its name to his list of former employers. He has napalmed just about every bridge that exists in television. It seemed as if almost every person who worked with him had bad things to say about him. It’s hard to image who would hire Olbermann given his destructive, and self-destructive, personality.

I suppose there is some rough justice in seeing a man who has treated other people so poorly over the years — and who is motivated by such transparent hate and rage — end up this way. On the other hand, watching a person consumed by his own demons can also be poignant and unsettling. It was clear to many observers a long time ago that Keith Olbermann’s journey would not end well. And it hasn’t.

Read Less




Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor to our site, you are allowed 8 free articles this month.
This is your first of 8 free articles.

If you are already a digital subscriber, log in here »

Print subscriber? For free access to the website and iPad, register here »

To subscribe, click here to see our subscription offers »

Please note this is an advertisement skip this ad
Clearly, you have a passion for ideas.
Subscribe today for unlimited digital access to the publication that shapes the minds of the people who shape our world.
Get for just
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
YOU HAVE READ OF 8 FREE ARTICLES THIS MONTH.
FOR JUST
Welcome to Commentary Magazine.
We hope you enjoy your visit.
As a visitor, you are allowed 8 free articles.
This is your first article.
You have read of 8 free articles this month.
YOU HAVE READ 8 OF 8
FREE ARTICLES THIS MONTH.
for full access to
CommentaryMagazine.com
INCLUDES FULL ACCESS TO:
Digital subscriber?
Print subscriber? Get free access »
Call to subscribe: 1-800-829-6270
You can also subscribe
on your computer at
CommentaryMagazine.com.
LOG IN WITH YOUR
COMMENTARY MAGAZINE ID
Don't have a CommentaryMagazine.com log in?
CREATE A COMMENTARY
LOG IN ID
Enter you email address and password below. A confirmation email will be sent to the email address that you provide.